به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، یکصدوچهلمین جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 196 تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد. پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: گزارش کمیسیون شوراها درباره طرح یک فوریتی اصلاح ماده 4 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح یک فوریتی استفساریه شمول عوارض آلایندگی برای پالایشگاه ها نفت و واحد پتروشیمی، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح مواد 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387، گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد طرح اصلاح ماده 85 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه پیام نور.
در ادامه جلسه آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن قرائت شد و حجتالاسلام حسین سبحانینیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اسامی تأخیرکنندگان جلسه امروز را قرائت کرد؛ براین اساس علی ایرانپور، بهرام بیراموند، محمدمهدی رهبری، بخیل عباس زارع زاده، رضاصابری، سلیمان عباسی، محمدقسیم عثمانی و محمد فیروزی تاخیرکنندگان جلسه علنی امروز مجلس بودند.
**طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به کمیسیون مربوطه ارجاع شد
نمایندگان مجلس ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را در دستور کار خود قرار دادند که حمیدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در خانه ملت این طرح را با اصول 3،9 و 20 قانون اساسی مغایر دانست و گفت: این طرح فقط مخصوص حوزههایی است که فقط یک نماینده دارند، لذا با این اصول مذکور مغایرت دارد که علی لاریجانی در پاسخ به پورابراهیمی گفت: تشخیص بنده اینطور نیست.
در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز اخطاری را با استناد به اصل 75 قانون اساسی مطرح کرد و گفت: این طرح برای دولت بار مالی دارد و حتی اگر طبق مذاکرات جلسه علنی قبل قرار باشد تبصره 2 این طرح نیز حذف شود، کماکان با اصل 75 مغایر است و بار مالی آن رفع نمیشود که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اخطار شما را وارد میدانم.
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به استناد اصل 75 قانون اخطار داد و گفت: یکی از قواعد بودجهنویسی این است که اعتبارات و هزینه، واقعی و منطقی باشد و اگر بخواهیم هر روز اقدامی را به دولت تکلیف کنیم و بگوییم از پولهایی که قبلا به تو دادهایم هزینه کن، معنای آن این است که بودجهنویسی درست نبوده است.
لاریجانی نیز در مورد این اخطار قانون اساسی آن را وارد دانست و گفت: در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس بار مالی این طرح تقدیم نشده است و اخطار را به رای گذاشت.
نمایندگان مجلس از مجموع 225 نفر حاضر با 128 رای موافق، 56 رای مخالف و 7 رای ممتنع این اخطار را وارد دانستند و بعد این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شد.
**استفساریه طرح پرداخت عوارض صنایع آلاینده از دستور کار مجلس خارج شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس طرح استفساریه شمول عوارض آلایندگی به پالایشگاههای نفت و واحدهای پتروشیمی موضوع تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده را مورد بررسی قرار دادند.
بر اساس این استفساریه پالایشگاههای نفت و واحدهای پتروشیمی فارغ از آلاینده بودن و یا نبودن، ملزم به پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی میشدند.
در جریان بررسی این طرح استفساریه محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 112 قانون اساسی خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: بر اساس این اصل مجلس نمیتواند مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام را مجددا در صحن بررسی کند؛ مجمع تشخیص در تاریخ 5 آبان 1387 مصوبهای گذاشته که بر اساس آن اگر شورای عالی محیط زیست صنایعی را دارای آلایندگی بداند، این صنایع مشمول پرداخت یک درصد عوارض میشدند.
وی افزود: به نظر میرسد با توجه به مصوبه مجلس امکان اینکه این استفساریه را در مجلس بررسی و مصوب کنیم، وجود ندارد.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این اخطار گفت: اگر از زمان مصوبات مجلس فرصت طولانی گذشته باشد، مجلس میتواند آن را بررسی کند. اما از سال 87 تاکنون زمان نگذشته و امکان بررسی آن وجود ندارد. البته اینجا یک شبهه وجود دارد که آیا مصوبه مجمع مستقیما در مورد همین ماده است یا خیر؛ لذا باید ما مصوبه مجمع را ببینیم.
در ادامه علیرضا محجوب نماینده مردم تهران نیز در تذکر و اخطاری گفت: آقای پورابراهیمی این طرح را امضا کردهاند؛ ای کاش در کمیسیون نیز بر این نظر خود در مورد مصوبه مجمع میگفتند تا کار اضافی برای مجلس درست نمیکردند.
وی با اشاره به اصل 3 قانون اساسی نیز گفت: یک عده تلاش میکنند آلایندگی صنایع خود را از بین ببرند و یک عده هم تلاش نمیکنند، اما این استفساریه تمام این افراد را مشمول پرداخت عوارض آلایندگی کرده است. لذا این استفساریه یک تبعیض آشکار است چرا که باید بین کارخانهای که رفع آلودگی میکند و کارخانهای که آلودگی خود را رفع نمیکند، فرقی قائل باشیم.
در ادامه نیز نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه در مجلس با استناد به اصل 50 قانون اساسی گفت: بر اساس این اصل در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست وظیفه مهمی است و فعالیتهای اقتصادی یا غیر اقتصادی که با آلودگی و تخریب غیرقابل جبران محیط زیست همراه باشد، ممنوع است.
وی ادامه داد: اگر این استفساریه تصویب شود، ما خلاف اصل 50 قانون اساسی عمل کردهایم، چرا که به خاطر یک درصد عوارض تلاش نمیکنیم تا کارخانهای آلایندگی خود را رفع کند و با این کار جان هزاران نفر فرد روستایی و شهری را به خطر میاندازیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید نسبت به این موضوع اعتراض کند گفت: این استفساریه تشویق خاطیان است و فرقی بین فرد خاطی و غیرخاطی قائل نیست؛ وقتی برخی صنایع پتروشیمی توانستهاند رفع آلودگی کنند، ما چطور میخواهیم الزام کنیم که تمام کارخانجات پتروشیمی بروند آلودگی انجام دهند تا یک درصد عوارض پرداخت کنند.
قاضیپور تاکید کرد: به خاطر چندرغاز پول میخواهیم قانونی را تصویب کنیم که خلاف دین مبین اسلام است. چرا که در دین اسلام جان افراد اهمیت زیادی دارد.
علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار نیز گفت: این طرح استفساریه چند مشکل دارد؛ قانون میگوید به صنایع آلایندهای که آلودگی خود را رفع نکنند مشمول پرداخت عوارض هستند اما اینجا با یک استفساریه قصد دارید قانون را عوض کنید که این کار ممکن نیست.
وی افزود: شما میتوانید طرحی به مجلس بیاورید که بگوید چه آلایندگی را از بین نبرند و چه ببرند، باید یک درصد عوارض را بدهند، اما ممکن نیست که با یک استفساریه و تفسیر بشود قانون را عوض کرد. بنابراین اخطار را وارد میدانم.
بر این اساس رئیس مجلس اخطار را به رای بهارستاننشینان گذاشت که وکلای ملت نیز با 112 رای موافق، 39 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن علنی این اخطارها را وارد دانستند. لذا با نظر رئیس مجلس این طرح استفساریه از دستور کار مجلس کنار گذاشته شد.
**مخالفت نمایندگان با اخذ عوارض آلایندگی از واحدهای فولاد، سیمان و نیروگاهی کشور
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود کلیات طرح اصلاح مواد 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار قرار دادند که براساس این طرح قرار است علاوه بر پالایشگاههای نفت و پالایشگاههای گاز و واحد استخراج نفت و گاز واقع در خشکی و همچنین واحدهای تولید سیمان، فولاد و نیروگاهی کشور نیز اضافه شود که همه آنها در صورتی که حتی آلایندگی نداشته باشند یک درصد از فروش خود را عوارض آلایندگی بدهند.
**توکلی: عوارض آلایندگی کارخانههای پاک را زیانده میکند
نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه در مجلس در اخطار قانون اساسی به استناد اصل 50 قانون اساسی اظهار داشت: براساس این طرح حتی واحدهای تولیدی سیمان و فولاد که از استاندار نیز برخوردارند و آلایندگی ندارند، باید یک درصد از فروش خود را عوارض بدهند.
وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس به کمیسیون درآمدی تبدیل شده و هیئت رئیسه نیز قبل از بررسی این طرح در صحن باید این طرح را به کمیسیونهای صنایع و بهداشت نیز ارجاع میداد، چرا که در این صحن با جان انسانها بازی میکنیم و جلوی سرمایهگذاری و تشویق استانداردسازی رامیگیریم.
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در اخطاری به استناد بند 9 اصل 3 قانون اساسی گفت: واحدهایی که آلایندگی نداشته باشند، به این علت که عوارض ندارند، محصولات آنها ارزانتر به دست مصرف کننده میرسد، اما در این طرح برای پرداخت عوارض صحبت از یک درصد کل فروش شده که چه بسا باعث میشود با این عوارض کل کارخانه دیگر سودی نداشته باشد.
**لاریجانی: اخطار وارد نیست؛ محتوا وارد است
علی لاریجانی خطاب به توکلی گفت: ایراد شما از نظر محتوا وارد است، اما مغایرت قانونی ندارد.
بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد نیز به استناد بند 9 اصل 3 قانون اساسی گفت: ما در این صحن تبعیضی را قائل میشویم که تولید را نابود میکند، چرا که از تولیدکنندگان 6 درصد به علت ارزش افزوده دریافت میکنیم و اگر یک درصد فروش نیز بخواهند عوارض بدهند، تولید ضربههای زیادی میخورد.
علی لاریجانی نیز در واکنش به این اخطار گفت: همانطور که گفتم این اخطار را وارد نمیدانم، اما موضوع بحث شما درست است.
نادر قاضیپور در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: تصویب این طرح ضمن مغایرتهایی که با برنامه پنجم توسعه و قانون اساسی دارد، عوارض زیستمحیطی به دنبال خواهد داشت و ما به خاطر دریافت یک پول کوچک پیمانکاران را از سرمایهگذاری منع میکنیم.
وی ادامه داد: در شرایطی که با تحریمهای خودی و دشمن آمریکایی روبرو هستیم، چرا باید شرایطی ایجاد کنیم که جلوی سرمایهگذاری در کشور را بگیریم و کارگران به کار گرفته نشوند؟ از همکاران میخواهم جهت حمایت از اشتغال و حفاظت از محیط زیست به این طرح رای ندهند.
نماینده ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: کارخانجات و نیروگاهها طلبهای خود را از وزارت نیرو دریافت نکردند و حالا با ملزم کردن آنها دادن یک درصد عوارض از کل فروش باعث میشویم آنها ورشکست شده و کلا تعطیل شوند.
قاضیپور خاطرنشان کرد: اگر در این طرح شهرداریها متعهد میشدند که این یک درصد عوارض را برای رفع آلودگی به مبارزه با آلایندگیها اختصاص دهند با این طرح مخالفتی نداشتند، اما منابع حاصل به پروژههای عمرانی اختصاص پیدا میکند و با توجه به اینکه خلاف برنامه پنجم توسعه در قانون اساسی است، برای رای آوردن به دو سوم آرای نمایندگان نیاز دارد.
**پورابراهیمی: همه واحدهای تولیدی باید مالیات آلایندگی بدهند
در ادامه حمیدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات این طرح اظهار داشت: ما در این طرح به دنبال وضع قانون جدیدی نیستیم و فقط میخواهیم قانونی که در سال 87 در مورد پالایشگاهها تصویب شده را به دیگر واحدها تعمیم دهیم و قانونی جدیدی نمیخواهیم وضع کنیم و مخالفان باید در مخالفت با بحث تامین صحبت کنیم.
وی اظهار داشت: در این طرح پیشبینی شده که سازمان امور مالیاتی موظف شود گزارش وجوه واریزی را به کمیسیونهای اقتصاد و برنامه و بودجه ارسال کنند و همچنین در این سهم در خصوص روستاهایی که فاقد دهیاری هستند و عوارض آلایندگی نیز نمیگیرند مواردی پیشبینی شده است.
پس از این اظهارات محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس در مخالفت با کلیات این طرح با بیان اینکه این طرح مخالف برنامه پنجم توسعه است اظهار داشت: درست نیست که ما مرتب تغییراتی را در برنامه پنجم توسعه ایجاد کنیم، چرا که باعث میشود برنامه پنجم اجرا نشود.
وی اظهار داشت: ما در برنامه پنجم توسعه در سال 90 چهار درصد، در سال 91 پنج درصد و در سال 92 شش درصد، در سال 93 هفت درصد و در سال 94 هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفتهایم که خود اینها اثرات تورمی در جامعه دارند. حالا اگر یک درصد عوارض آلایندگی را اضافه کنیم، تورم افزایش پیدا میکند. همچنین اخذ عوارض آلایندگی فقط به نفع مناطق توسعه یافته کشور است و اصلا به نفع مناطق محروم و کمتر توسعه یافته نیست. بهتر است منتظر بمانیم نظام جامع مالیاتی که در کمیسیون در حال بررسی است به مجلس ارائه شود.
غلامرضا نوری قزلچه نماینده مردم بستانآباد در مجلس در موافقت با کلیات این طرح با اشاره به رشد آلایندگیها در کشور نیز گفت: کارخانجات تولید سیمان، از منابع ایجاد آلایندگی در نزدیکی شهرها هستند و واحدهای نیروگاهی نیز به سوخت فسیلی روی آوردهاند که آلایندگی دیگری را دربردارد. با توجه به اینکه شرایط کشور از نظر آلایندگی و زیست محیطی مناسب نیست اخذ این عوارض میتواند کمک کند.
**توکلی: این طرح باعث وهن مجلس است
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با کلیات این طرح با بیان اینکه عوارض آلایندگی منبع کاملی برای مبارزه با آلایندگی نیست. تصویب این طرح نیز به معنای تصویب آلایندگی است. چرا که براساس این طرح حتی واحدهایی که برای نداشتن آلایندگی هزینه کردند، باید عوارض بدهند که به معنای تبعیض است و تولید را از بهینه دور میکند.
وی اضافه کرد: این طرح از وجوه مختلف غلط است و ما استفساریه آن را نیز رد کردیم و رای دادن به این طرح نیز تصمیم عبث و از لحاظ بودجهریزی علمی مخدوش است که باعث وهن مجلس میشود و دانشکدههای اقتصاد به این نوع بودجهنویسیها ایراد میگیرند.
جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در موافقت به کلیات این طرح اظهار داشت: در این طرح تکلیف دهداریها نیز مشخص شده و همچنین سازمان امور مالیاتی مکلف میشود گزارشی از وجوه واریزی بدهد. اما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از مبالغ واریزی در اختیار شهرداریها و نمایندگان قرار نمیگیرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد این طرح نیز گفت: استفساریهای که از دستور کار خارج شد نیز میگفت که حتی اگر پالایشگاهها و واحدهای پتروشیمی آلودگی را رفع کند باید عوارض بدهند که آن را رد کردیم. چرا که قانونی داریم مبنی بر اینکه در صورتی که آلایندگی وجود داشته باشد، باید عوارض بدهند اما براساس این طرح میخواهیم واحدهای تولید سیمان و فولاد را نیز به دُم آن ببندیم. لذا حادثهای رخ نمیدهد.
وی ادامه داد: نتیجه قانونگذاری ما چیست و چه فایدهای دارد؟ هیچ فایدهای ندارد؛ چرا که قانون در مورد واحدهای تولیدی داریم و واحدهای سیمان و فولاد نیز جزو واحدهای تولیدی محسوب میشوند.
پس از سخنان موافقان و مخالفان این طرح نمایندگان با 75 رای موافق، 70 رای مخالف، 13 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن با این طرح مخالفت کردند و آن را از دستور کار خارج کردند.
**موافقت مجلس با بررسی فوری طرح بازنشستگی پیش از موعد روستائیان و عشایر
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین درخواست دو فوریت طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی هستند و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را پرداخت مینمایند را مطرح کرد.
بهارستان نشینان با 113 رای موافق، 27 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در صحن علنی با دو فوریت این طرح مخالفت کردند، اما در نهایت یک فوریت آن را با 131 رای موافق، 8 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
در صورت تصویب نهایی طرح مذکور در صحن بهارستان، روستائیان و عشایری که 9 سال حق بیمه پرداخت کردهاند و به سن بازنشستگی رسیدهاند، میتوانند از حقوق بازنشستگی استفاده کنند.
در جریان بررسی دو فوریت طرح مذکور، حجتالاسلام محمد رجایی نماینده مردم گناباد در مجلس طی سخنانی به عنوان متقاضی این طرح اظهار داشت: روستائیان و عشایر کم توقعترین قشر جامعه هستند که دولت چند سال پیش برای حمایت از این قشر، صندوق تامین اجتماعی روستائیان و عشایر را تاسیس کرد و قرار شد که آنها با پرداخت 15 سال حق بیمه، بازنشست شوند.
وی ادامه داد: اکنون در روستاها افرادی را داریم که به سن بازنشستگی رسیدهاند و شاید 80 یا 90 ساله باشند، اما تنها 9 سال حق بیمه پرداخت کردهاند و حداقل 6 سال دیگر باید حق بیمه دهند.
این نماینده مجلس همچنین گفت: از آنجا که عمر این صندوق حدود 9 سال است، باید تدبیری اندیشیده شود تا افرادی که به سن بازنشستگی رسیدهاند و حدود 9 سال هم حق بیمه دارند، بتوانند از حقوق بازنشستگی استفاده کنند. همچنین از آنجا که این صندوق طی 9 سال گذشته تنها دریافتی داشته و هیچ حقوقی پرداخت نکرده میتواند، در صورت تصویب این قانون حقوق این افراد را پرداخت کند.
در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس به عنوان مخالف دو فوریت طرح مذکور اظهار داشت: بیمه روستائیان با بیمههای دیگر متفاوت است، چرا که روستائیانی که بیمه هستند کارفرما ندارند و دولت سهم این افراد را پرداخت می کند. لذا تصویب این قانون بار مالی دارد و ایراد اصل 75 قانون اساسی را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: این موضوع یک بحث مهمی است که نباید عجولانه برای آن تصمیم گرفت، چرا که اگر دو فوریت آن امروز تصویب شود، کمیسیون باید در جلسه عصر، این طرح را بررسی کند و گزارش خود را برای فردا به صحن بیاورد. بنابراین با این سرعت نمیتوان کار دقیقی انجام داد. لذا بهتر است به جای دو فوریت، یک فوریت آن تصویب شود.
در ادامه علی نعمت چاردولی نماینده مردم ملایر در مجلس نیز به عنوان موافق دو فوریت این طرح گفت: روستائیان و عشایر در تمام عرصههای مهم ملی، خط مقدم هستند، اما وقتی بحث کمک به آنها مطرح میشود، پای اصل 75 به میان میآید.
وی افزود: بسیاری از روستائیان هستند که بالای 90 سال سن دارند اما حق بیمهشان هنوز کامل نشده، چطور میتوان به این فرد گفت که باید چند سال دیگر هم کار کنی تا بتوانی از حقوق بازنشستگی بهره ببری؟ آیا این فرد امیدی به فردای خود دارد که بخواهد چندین سال دیگر حق بیمه بدهد؟
این نماینده مجلس تاکید کرد: سهم افراد ضعیف و کشاورزان از بیمه و امکانات کشور چیست؟ یک کشاورزی که از هفت سالگی کار خود را شروع کرده و اکنون به سن بازنشستگی رسیده، چه درآمدی دارد که بخواهد چندین سال دیگر هم حق بیمه پرداخت کند؟ بنابراین مجلس باید به این افراد کمک کند و شرایط بازنشستگی آنها را تسهیل کند.
غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار نیز ضمن مخالفت با دو فوریت طرح مذکور گفت: موضوع این طرح دو فوریتی بسیار خوب است و به بخشی از اقشار جامعه کمک میکند، اما اگر دو فوریت آن تصویب شود، این طرح خوب هیچ نتیجهای به همراه نخواهد داشت.
وی با اشاره به نظر اداره قوانین در مورد این طرح گفت: اداره قوانین دو ایراد اساسی از این طرح گرفته که یکی اصل 75 است و دیگری مغایرت آن با قانون برنامه پنجم است. بنابراین شورای نگهبان این طرح را رد خواهد کرد. لذا بهتر است به صورت عادی یا یک فوریتی این طرح را بررسی کنیم تا بتوان ایرادات آن را رفع کرد.
این نماینده مجلس همچنین گفت: قبل از انقلاب سن امید به زندگی در جامعه 53 سال بود، اما اکنون بر اساس گزارشات وزارت بهداشت سن امید به زندگی به 73 سال رسیده است. بنابراین وقتی امید به زندگی 73 سال است، منطق حکم میکند که سن بازنشستگی را بالا ببریم، نه اینکه پایین بیاوریم.
در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس نیز به عنوان موافق آخر دو فوریت این طرح گفت: خوشحالم که روح صحبتهای مخالفان هم نشان میدهد که با اصل طرح مخالفتی ندارند و مشکلات آنها با جزئیات این طرح است که این مشکلات هم قابل حل است.
وی افزود: صندوق بیمه روستائیان و عشایر در چند سال گذشته تاسیس شده و روستائیان تاکنون حق بیمه خود را پرداخت کردهاند، اما افراد بسیاری هستند که به 70 یا 80 سال رسیدهاند، اما تنها 9 سال حق بیمه دارند و درآمدی هم ندارند که بخواهند 6 سال دیگر حق بیمه پرداخت کنند. لذا ما باید شرایط بازنشستگی را برای این افراد تسهیل کنیم.
این نماینده مجلس گفت: چطور در مورد افراد غیرروستایی میگوییم اگر به سن 65 سال رسیدند میتوانند بازنشسته شوند و دو سوم حقوق را دریافت کنند، اما برای روستائیان و عشایر این قانون را نداریم؟ بنابراین باید برای آنها هم این شرایط را بوجود آوریم که اگر یک فرد روستایی و عشایر در سن بازنشستگی است و سابقه حق بیمه 9 سال را دارد، در صورتی که متقاضی باشد میتواند از حقوق بازنشستگی استفاده کند.
در نهایت وکلای ملت با یک فوریت طرح مذکور موافقت کردند.
**حضور رئیس کمیته امور بینالمللی مجلس کرهجنوبی در جلسه علنی امروز پارلمان
شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، اسامی مهمانان جلسه علنی امروز را قرائت کرد. بر اساس اعلام وی، رئیس کمیته امور بینالملل، تجارت و اتحاد مجلس ملی جمهوری کره جنوبی و هیئت همراه، جزو مهمانان جلسه علنی مجلس بودند که این عضو هیئت رئیسه ضمن خوشامدگویی به این افراد، حضورشان در ایران را گرامی داشت.
**نطق 31 دقیقهای ناطقان میان دستور
پس از آن حجتالاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس عوض حیدرپور شهرضایی نماینده مردم شهرضا در مجلس، حجتالاسلام حبیب برومند داشقاپو نماینده مردم پارسآباد در مجلس، مهدی عیسیزاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس، ابوالقاسم خسروی سهلآبادی نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس و رمضانعلی سبحانیفر نماینده مردم سبزوار در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.
**حیدرپور: آبروی فرانسه پای رژیم صهیونیستی ریخته شد
عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی کشور عادی نیست، اظهار داشت: اهل اقتصاد و سیاست بر این موضوع به خوبی اذعان دارند. البته ناامیدی همیشه برای ناامیدان زیان آور است و باید در امید داشت تا رشد منفی اقتصادی را به رشد مثبت تبدیل کنیم و همه باید نقاط ضعف را به نقاط مثبت تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: 90 هزار نفر بازنشستگان صنعت فولاد که جوانی خود را پای کورهها به پیری رسانند، گرفتار معیشت هستند و آقای موسوی نماینده فلاورجان تاکید داشت که به داد صنایع فولاد برسیم.
نماینده مردم شهرضا در مجلس خطاب به فرجی دانا گفت: مطلع هستید که در دولت گذشته مجوز یک دانشگاه به طور غیراصولی برای رئیس دولت خارج از رویهها صادر شد و با وجود تذکرات، اراده برای لغو مجوز غیرقانونی صادر شده ندیدیم. صدور مجوز برای رئیس جمهور سابق یک ویژه خواری بود و اگر دانشگاه او راه اندازی شود، به کانونی برای فتنه تبدیل خواهد شد و عملاً به مسجد ضرار جمهوری اسلامی بدل میشود.
وی ادامه داد: قبل از این موضوع مجوزی به نام موسسه ایرانیان در سال 83 برای شخص دیگری صادر شده است که نهایتاً آن موسسه یک دانشگاه خواهد شد، لذا به کارگیری عنوان این دانشگاه برای رئیس جمهور سابق از این جهت نیز غیرقانونی است و امیدوارم آقای فرجی دانا وزیر علوم نسبت به لغو این مجوز اقدام کند تا کسانی که در اثر رفتارهای غلط اقتصادی به روز سیاه نشانده شدهاند به آنها کمک شود.
حیدرپور در خصوص وظایف تیم مذاکره کننده هستهای گفت: مذاکره کنندگان باید از موضع عزت و حافظ منافع ملی ما باشند و نباید غیر از مسئله هستهای و سایر حیطهها مذاکره کنند و باید با حفظ اصول جمهوری اسلامی در مذاکرات هستهای رویکردها را به گونهای تنظیم کند تا بدون دادن هیچ امتیازی به طرف مقابل، صلح آمیز بودن فعالیت هستهای ایران را به آنها ثابت کند و به آنها بگویند غنی سازی در حد نیازهای پزشکی، انرژی و کشاورزی حق ماست و به صورت جدی ادامه مییابد.
وی ادامه داد: همچنین باید بگویم که آماده پذیرش و اجرای نظارت معقول آنها هستیم و پرونده هسته ای ایران باید از شورای امنیت به آژانس انرژی اتمی بازگردد و با برگشت این پرونده باید کل تحریمها برداشته شود.
نماینده مردم شهرضا افزود: به رئیس جمهور فرانسه و وزیر خارجه این کشور میگویم که حیف آبروی فرانسه است که به پای مطامع و خواسته های نامشروع رژیم صهیونیستی ریخته شود و ایران از حقوق هسته ای خود کوتاهی نخواهد کرد.
حیدرپور گفت: بعضاً که مسئولان دولتی و وزرا و رئیس جمهور صحبتی در رسانه ها میکنند، جیغ و داد دولتیهای سابق بلند میشود که سیاهنمایی نکنید. ما منکر تحریمها نیستیم، اما مطلع هستید که فاصله میان درآمدهای دولت و سرجمع بودجهها در خلال دوره نهم و دهم در دولت گذشته حداقل 150 میلیارد دلار است. البته وزیر اقتصاد دولت دهم مدعی است که 50 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی و 50 میلیارد دلار در بانکهای خارجی مانند کشور چین داریم، لذا من از وزیر اقتصاد و رئیس جمهور میخواهم به صورت جدی این مابه التفاوت را در تراز شفافی ارائه کند که اگر اختلافاتی وجود دارد، روشن شود.
وی در خصوص صنعت نفت کشور گفت: اخباری که از صنعت نفت، قراردادها و پارس جنوبی میرسد نگران کننده است. برخی قراردادها که به قیمت یک میلیارد دلار منعقد شده است پس از سالها که زمان به نتیجه رسیدن آنها گذشته است و صرف بیش از 4 میلیارد دلار در حال حاضر نیازمند 2 تا 3 میلیارد دلار و 2 تا 3 سال وقت هستند لذا از وزیر نفت میخواهم که گزارش کاملی در خصوص این قراردادها به ما بدهند.
نماینده مردم شهرضا در پایان خطاب به وزیر کشور و رئیس جمهور خاطر نشان کرد: توجه کنید که فرمانداران ، مدیران و صاحب منصبان جریان و حلقه انحرافی و برخی روسای دانشگاهها که در این جریان بودهاند، همه زندهاند و سرکارند برای این افراد فکری کنید تا جابجا شوند و اگر زمزمههایی وجود دارد که 500 نفر جابجا شدهاند از آنها نترسید و اصلاحات مورد نیاز ملت را در جابجایی ها انجام دهید.
**سبحانیفر: افراد غیرمسئول در پرونده هستهای از اظهارنظرهای مخل روند مذاکرات خودداری کنند
رمضانعلی سبحانیفر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میاندستور در صحن علنی مجلس با اشاره به مذاکرات هستهای اظهار داشت: آنچه امروز مورد توجه جامعه جهانی است، مذاکرات هستهای ایران با 1+5 است و جامعه جهانی بداند که ملت ایران از حقوق حقه خود گذشت نخواهد کرد و امروز مذاکرات را یک فرصت میداند تا در قالب مذاکره مظلومیت ایران و احقاق حقوق خود را به گوش جهانیان برساند و با سعه صدر توانمندی خود را نشان دهد تا غرب بداند که جمهوری اسلامی از موضع ضعف و عجز با آنها حرف نمیزند.
وی ادامه داد: دنیا بداند تیم هستهای ما با اعتماد مقام معظم رهبری و ملت ایران، دیپلماسی نوین دکتر حسن روحانی را به پیش میبرد، ولی انتظار دارم که افراد غیرمسئول از اظهار نظرهایی که در روند امور، اخلال و به منافع ملی خدشه وارد میکند، خودداری کنند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: آنچه انتظار مردم از مجلس و دولت است تا به حماسه اقتصادی دست یابیم، تعامل قوا و هماندیشی در حل مشکلات عمومی و اقتصادی به جای خردهگیری است.
سبحانیفر گفت: امروز مردم از تورم، افزایش قیمتها و بیکاری فارغالتحصیلان به شدت رنج میبرند و برای چارهاندیشی این موضوع توصیه میشود که دولت به حفظ وضعیت کارخانجات موجود و افزایش آن که اکنون نیمهتعطیل هستند و تکمیل طرحهای نیمهتمام و توجه به کشاورزان و تامین کود و سم و ماشینآلات اقدام کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به نرخ تورم باید بازنگری بر نرخ تضمینی محصولات کشاورزی صورت گیرد و در این راستا دولت از واردات بیرویه محصولات کشاورزی جلوگیری کند.
**بررسی طرح دوفوریتی واردات غیرضروری محصولات کشاورزی
در ادامه نمایندگان مجلس دوفوریت طرح ممنوعیت واردات غیرضروری محصولات کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند.
در جریان بررسی دو فوریت این طرح مقداد نجفنژاد نماینده مردم بابلسر در مجلس به عنوان متقاضی این طرح اظهار داشت: اگر بناست توسعه کشور در محور کشاورزی باشد و از اشتغال حمایت شود، باید به کشاورزی اهمیت ویژهای داده شود، اما در حالی که کشاورزان از مشکلات اساسی رنج میبرند، به جای حل این مشکلات اقدام به واردات محصولات کشاورزی میکنیم.
وی ادامه داد: ما قصد داریم با تصویب این طرح دولت را موظف کنیم تا یک ماه قبل و یک ماه بعد از فصل برداشت محصولات کشاورزی از واردات این محصولات جلوگیری شود. البته این ممنوعیت برای همه سال نیست که بخواهد تنظیم بازار را به هم بزند.
همچنین محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس نیز در مخالفت با دوفوریت این طرح گفت: وقتی بحث دوفوریت مطرح میشود، باید یک ضرر جدی متوجه کشور شود، در حالی که این طرح اگر به صورت فوریتدار مورد بررسی قرار نگیرد، هیچ مشکلی ایجاد نمیکند. همچنین یک فوریت یا دوفوریت باید در شرایط استثنا مطرح شود، نه اینکه بخواهیم همه طرحها را به صورت فوریتی مطرح کنیم.
وی افزود: در حال حاضر نظام توزیع در کشور دچار مشکل است و دولت محصولات کشاورزی داخل را به قیمت پایین خریداری میکند، اما از آن طرف با قیمت بسیار بیشتری همان محصولات کشاورزی را وارد کشور میکند. بنابراین باید به اینگونه مشکلات رسیدگی کنیم، نه اینکه بخواهیم تنها یک طرحی برای ممنوعیت واردات تصویب کنیم، بلکه باید نابسامانیها حل شود و دولت قیمت خرید تضمینی را بالا ببرد.
در ادامه علی طاهری نماینده مردم گرگان در مجلس نیز در موافقت با دوفوریت این طرح، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید وظیفه خود در قبال نیاز کشور به واردات را به خوبی انجام دهد و به صرف ترس از بالارفتن قیمت اقدام به واردات نکند، چرا که واردات محصولات کشاورزی آن هم در فصل برداشت محصولات داخلی، سبب نابودی کشاورزی میشود.
سیدسعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز طی سخنانی در مخالفت با این دوفوریت گفت: یکی از مشکلات بخش کشاورزی عدم تنظیم واردات محصولات است و وزارت جهاد کشاورزی باید در هماهنگی با وزارت صنعت و بانک مرکزی تقویمی را متناسب با فصل برداشت محصولات تنظیم کند. بنابراین ما در نحوه مدیریت مشکل داریم و برای این موضوع قوانین زیادی وجود دارد، لذا نیاز به تصویب یک قانون مجدد نیست.
هادی قوامی نماینده مردم اسفراین نیز به عنوان موافق آخر دوفوریت طرح مذکور گفت: متاسفانه در شرایط تحریمها نه تنها از تولیدات کشاورزی حمایت نشد، بلکه از هند، چین و ناکجاآباد نیز واردات داشتیم.
وی افزود: تصویب دوفوریت این طرح سبب میشود که کشاورزان احساس کنند مجلس برای بخش کشاورزی قوانین جامع و باثباتی را تصویب میکند.
**موافقت مجلس با یک فوریت طرح ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی
وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان دوفوریت طرح مذکور، در نهایت با بررسی فوری این طرح در قالب دوفوریت با 112 رای موافق، 36 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر مخالفت کرده و یک فوریت آن را با 113 رای موافق، 38 رای مخالف و 3 رای ممتنع به تصویب رساندند.
درصورت تصویب نهایی طرح مذکور در صحن بهارستان، دولت موظف میشود از واردات محصولات کشاورزی یک ماه قبل و بعد از فصل برداشت تولیدات داخلی که جوابگوی مصرف داخل کشور میباشد، جلوگیری کند.
** تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس
ابتدا تذکرات شفاهی 5 تن از نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی در صحن علنی مطرح و در ادامه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان را قرائت کرد.
میرمرادزهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به شهادت 14 نفر از مرزبانان سراوان اظهار داشت: مردم استان سیستان و بلوچستان مردمانی غیور، لایق و میهندوست هستند که در انتخابات اخیر بالاترین مشارکت را در بحث سیاسی و ناامید کردن دشمن داشتند.
وی ادامه داد: لذا از رئیس مجلس درخواست دارم که برای استفاده از مرز و بوم کشور از نیروهای بومی منطقه استفاده شود و به مردم اعتماد شود.
نماینده مردم سراوان در مجلس با بیان اینکه اقتصاد و معیشت مردم جزو ضروریات دولت است، تصریح کرد: علیرغم این موضوع امروز شاهد هستیم که تمام بازارچههای مرزی غیرفعال شدهاند، لذا خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم.
میرمرادزهی در پایان خاطر نشان کرد: در سیستان و بلوچستان سرانه مصرف مردم 10 کیلو آرد درماه بوده که این را به 7.5 کیلو در ماه رساندند و من درخواست رسیدگی به این موضوع را دارم.
در ادامه شریعتنژاد نماینده مردم تنکابن خطاب به وزیر ارشاد گفت: به وزیر ارشاد در خصوص مطلب درج شده در روزنامه جهان صنعت در تاریخ 20 آبان 92 با عنوان "مجلس همچنان مقابل دولت" تذکر میدهم که با این موارد برخورد کند. چرا که این مباحث جز تحریک چیز دیگری ندارد.
وی همچنین در خصوص تعیین تکلیف دستگاههای حاکمیتی و تعیین تکلیف وضعیت آمار در حوزه اقتصاد به صورت مستند و شفاف و اتمام بزرگراه تهران - شمال و همچنین جلوگیری از اجرای بخشنامه وزیر نیرو در مورد افزایش تعرفه به دولت، وزیر اقتصاد، وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور تذکر داد.
جعفری نماینده خلخال در مجلس طی تذکر شفاهی در صحن علنی به وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: آقای وزیر، در دفتر خود نشستهاید و خبر ندارید که مردم در روستاها چه میکنند چرا به خودتان زحمت نمیدهید که از جادههای بین شهری بازدیدی کنید؟ بیماران فقیر روستایی و زنان باردار در این جادهها از بین میروند و شما تنها نقش اصلی را در تخلیه روستاها دارید.
وی خطاب به وزیر نیرو گفت: مشکل کمبود آب شرب و بهداشتی در روستاهای خلخال روستائیان را رنج میدهد، لذا از شما درخواست دارم که تنها یک شب در یک روستای محروم بدون آب مهمان ما باشید.
نماینده مردم خلخال در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه وزرای محترم خودشان را در معرض مطالبات مردم قرار نمیدهند و نمایندگان به خاطر در دسترس بودن در مقابل مردم قرار میگیرند.
در پایان حسننژاد نماینده مردم مرند و جلفا طی تذکر شفاهی در صحن علنی به وزیر نیرو در خصوص انتقال آب ارس به شرق و شمال شرق دریاچه ارومیه و اتمام این پروژه تذکر داد.
وی همچنین خواستار ایجاد ساختار و امکانات برای فرمانداری ویژه شهرستان مرند شد.
**پایان جلسه علنی امروز/جلسه بعدی فردا
حجتالاسلام محمدحسن ابوترابیفرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را روز چهارشنبه 29 آبان با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.